18 mosoraških vukova na Čvrsnici

cvrsnica-01

Visokogorska škola 2022 – HPD Mosor – Bivakiranje na Čvrsnici (5.-6. veljače 2022.)

Tko god se zaljubi u planinarenje, često pomisli kako bi bilo uspeti se na visoke, snijegom prekrivene planinske vrhove. Najbolji i najsigurniji način za ostvariti takve misli je Visokogorska planinarska škola. Ove godine, 15 članova HPD Mosor, odlučno koračaju u snijegom okovane planine prema uputama našeg iskusnog i pouzdanog voditelja škole. Denis Vranješ, poznat kao Vinči, odlučio je da prvi izlet provedemo na predivnoj i snijegom bogatoj Čvrsnici.

cvrsnica-02

Planina je zimi opasna i puno zahtjevnija nego u ljetnim uvjetima, zato smo za prvi izlet krenuli žestoko. Nakon 3 sata planinarenja po snijegu s teškim ruksacima na leđima došli smo na 1700 metara nadmorske visine, sjeverno od vrha Veliki Vilinac. Bila su 3 sata popodne kada smo dobili zadatak da se snađemo kako znamo i napravimo što bolje prenoćište u snijegu. Dva dana ranije imali smo predavanje u Splitu, gdje su nam objasnili princip i najvažnije elemente vučje jame kako bi što ugodnije proveli noć u snijegu.

Od 18 planinara na izletu, vlastitim izborom smo se grupirali u 9 parova koji su zajedno kopali svoju vučju jamu. Nismo se previše družili s ostalima jer je trebalo iskopati nekoliko kubika snijega za što manje neugodan boravak tijekom ledene noći. Svi smo se probudili ujutro, što je potvrda uspješno napravljenih 9 bivaka. Svi smo bili oduševljeni skloništima koje smo napravili, iako većina zbog toga što ih napuštamo i odlazimo u ugodniji smještaj. Kopanje snijega u trajanju od 3 do 4 sata se čini puno, ali kada nemaš izbora onda i nije toliko teško. Nekima je spavanje bilo uredu, ali većina je jedva čekala da svane Sunce. Ujutro, izvan bivka, termometar je pokazao -5 °C, dok je temperatura u bivku bila stupanj ili dva iznad 0 °C.

cvrsnica-03

Drugi dan nas je nebo nagradilo Suncem i povremenim povjetarcem. Uživali smo planinariti po strmim padinama Čvrsnice. Dolaskom na vršni greben smo uživali u pogledu na istočnu i južnu stranu Čvrsnice. Pesti brdo nas je očaralo svojim strmim liticama iza kojih se nalazi očaravajuća sjeverna strana Čabulje. Bilo je nešto oblaka u daljini, ali uspjeli smo vidjeti padine Veleža i predivnog Prenja. Nakon sat vremena kretanjem po vršnom grebenu došli smo do geomorfološkog fenomena Hajdučka vrata. Pola sata smo uživali u prirodnim ljepotama ovog lokaliteta. Nakon kratke marende, krenuli smo natrag u podnožje Čvrsnice. Na putu prema dole vježbali smo tehniku zaustavljanja cepinom u slučaju poskliznuća ili klizanja niz snježnu padinu. To je osnovna i najvažnija tehnika samospašavanja u visokogorskom planinarenju. Dolaskom do auta, svi smo već bili lagano umorni. Hajdučke vrleti su nažalost bile krcate, pa smo produžili do Posušja na zasluženi topli obrok.

cvrsnica-04

Svi smo bili oduševljeni ovim izletom iako smo jedva čekali doći u topli i udobni krevet. Vikend je bio neprocjenjiv, ali novostečeno iskustvo se može procijeniti u satima kopanja vučje jame, te neprospavanim satima zbog hladnoće i okretanja u nadi za snom. Izuzetno korisno iskustvo ukoliko jednog dana budemo primorani ovakav smještaj raditi zbog uvjeta koji nas mogu zateći u planini. Jedva čekamo novi izlet koji će ponovno biti na Čvrsnici, ali ovaj put idemo na novu lokaciju, vježbati kretanje u lavinski izloženim područjima.