07 Listopad 2019
Dinamički plan izleta:
06:45 Okupljanje na parkiralištu u Šibenskoj ulici (ispred HGSS-a) (lokacija)
07:00h polazak prema Gornjim Brelima; putem pauza za kavicu u Omišu
08:30h dolazak u Gornja Brela - Subotišće
09:00h polazak na turu Gornja Brela – Sv. Nikola - Paklina – Vidikovac – Šuplja stina – Nevistina stina – Donja Brela; vježba kretanja planinskim terenom - orijentacija uz pomoć planinarskog zemljovida
PAKLINA
Mislim da nije potrebno posebno objašnjavati kako je ovaj lokalitet zaslužio svoje "pakleno" ime, ali možda i nije za naodmet ponoviti. Paklina je smola koja se dobivala iz crnog bora, a koristila se intenzivno za premazivanje brodova i njihovu zaštitu od utjecaja morske vode. Najčešće se vadila urezivanjem borova iz kojih bi zatim istjecala smola. Navodno se iz jednog bora može dobiti 5 - 6kg te nekad iznimno vrijedne materije. Drvo kao materijal za izradu brodova su u međuvremenu istisnuli novi materijali, prvenstveno plastika, pa više nema potrebe za skupljanjem pakline, ali tragovi nekadašnjeg skupljanje smole su još uvijek vidljivi na kori biokovskih borova
ŠUPLJA STINA
Šuplja stina ili Biokovsko oko smjestila se na vrhu Biokova iznad Brela, te je još jedan u nizu prirodnih fenomena. Riječ je o "oku" koje je rukom prirode isklesano u biokovskim stijenama, te zbog te posebnosti izaziva divljenje i čuđenje, ne samo kod mještana. Kroz stijenu se mogu vidjeti cijela Brela i primorje, a svakom se posjetitelju čini da sama planina Biokovo pomoću svog oka pomno prati sva zbivanja u svom podnožju i okolici.
NEVISTINA STINA
U narodu postoji legenda o velikoj ljubavi djevojke i mladića koje je zla kob okamenila na Nevisti. Nevistina stina također je i prijevoj, nekad jedina spona Primorja i Zabiokovlja, te prekrasan vidikovac.
Prema legendi, djevojka negdje "odozgo", vjerojatno iz Dalmatinske zagore, trebala se udati u Primorje. Majka je bila protiv te ljubavi, a nadasve protiv kćerine udaje za nekog koga obitelj nije odabrala. Možda je bio problem i što je mladić Primorac, odnosno iz siromašna kraja!? Kako bilo, majka je kćer ispratila riječima: Kad more ugledala, dabogda se okamenila! Unatoč tim strašnim riječima, svadbena povorka je krenula predvođena mladoženjom i mladom na konju, i ne sluteći koju snagu ima majčina kletva. Međutim, kad je vesela družba stigla na vrh brda iznad Brela, kletva se ostvarila. Dokaz tome su stijene u obliku konja s mladencima, pogače i burače za vodu koje su se radile od mješina. Ako se pažljivo pogleda, može se vidjeti i mladenkin veo koji je u tom trenutku vjetar skinuo s njezine glave, a i cijelu povorku svatova koja je išla za njima, a danas ih je malo teže vidjeti ako ih ciljano ne tražiš, jer je borovina kroz desetljeća dosta izrasla.
FRANCUSKA CESTA
Do dolaska Francuza u Dalmaciji gotovo nije bilo cesta. Novija istraživanja, na temelju memoara i službene korespodencije toga vremena, ukazuju na to da je general Auguste Marmont kao vrhovni zapovjednik francuske vojske u Dalmaciji prionuo izgradnji cesta. Na projektiranju i nadzoru radova osim francuskih inženjerinskih stručnjaka radili su i domaći ljudi. Dio te Napoleonove ceste bio je zamišljen na području današnje općine Brela. U tom je dijelu cesta trebala prijeći preko prijevoja Neviste i Poletnice (Brela Gornja) spojiti Makarskoj primorje s Francuskom cestom koja je prolazila u Zabiokovlju relacijom Grabovac-Zagvozd-Župa-Rašćani. Napoleonova cesta na spomenutoj relaciji građena je 1808. godina. Svi su ljudi sposobni za rad popisani su i nisu mogli biti oslobođeni, radili su uglavnom besplatno, za hranu i za piće. Povlačenjem francuske vojske dio ceste na području današnje općine Brela nije završen, ali vrijedne ostatke suhozida te ceste možemo vidjeti pod Nevistom i pod Poletetnicom . Danas su dragocjena tema planinara i alpinista.
17:00h dolazak u Donja Brela; rekapitualacija izleta uz pivicu
18:00h povratak u Split
19:00h dolazak u Split
Prehrana: u vlastitom aranžmanu (iz ruksaka)
Oprema: izletnička - prilagođena vremenskoj prognozi i uvjetima na terenu, hrana i piće, planin. i osobna iskaznica, mobitel, čeona lampa…
Prijevoz: autobusom
Težina: K2 - T1
Informacije: - u prostorijama Društva i na telefon 021/394-365
Glavni vodič: Nikša Maričić
Napomena: Odazivom na izlet svaki pojedinac potvrđuje da ispunjava zdravstvene i psihofizičke uvjete za sigurno sudjelovanje na istom, da izletu pristupa na osobnu odgovornost te da će se u skladu s planinarskom etikom pridržavati plana izleta, odluka i uputa vodiča. Vodič ima pravo izmjena i dopuna u programu izleta ovisno o okolnostima na terenu.
Kondicijska zahtjevnost:
K1 - lagano (visinska razlika manja od 500 m)
K2 - srednje teško (visinska razlika od 500 do 1000 m)
K3 - teško (visinska razlika od 1000 do 1300 m)
K4 - vrlo teško (visinska razlika veća od 1300 m)
Tehnička zahtjevnost:
T1 - nezahtjevno (bez upotrebe ruku i pomagala)
T2 - srednje zahtjevno (povremena upotreba ruku za lagano penjanje)
T3 - zahtjevno (povremeno penjanje uz upotrebu ruku i pomagala - via ferrata, a zimi povremena upotreba dereza i cepina)
T4 - vrlo zahtjevno (duže i zahtjevnije dionice osiguranih putova, a zimi konstantna upotreba dereza i cepina)